Wednesday 2 December 2009

raya korban1

Company aku bagi cuti 6 hari,
tp rs cam sekelip mata je abihnya...

hurm..
duk2 menung sket tringt kg halaman ku,
baru prasan aku duk umah x sampai 3 hari pun..

aku cuti 26/11-1/12 spttnye,
mls nek bas nye pasal..aku tumpang member aku gi bentong umah mkck aku..kol 1 lbh gerak..kat3 3 pagi(26.11)br sampai..kol 7pg..gerak dari bentong..ptg kol 5 lebih baru sampai KB...blk sembg kjp..dah penat...kol 10 lbih aku tdo..org lain br sibuk2 nak gi shopping brg psr borong..burn 1 hari cuti dalam kereta.
27hb dah raya..kbtln aku mc pule,kononya nak berkorbanlah..sementara sumerg gi solat..aku bertukang kat dapo..siapkan mission incomplete mak aku...msk kuah lodeh..menggelabah juga..lama x msk...tp sbb aku sorg x de org nk komplen blasah aje...org dah abih solat pn aku x siap2 msk lagi..raya korban ni..solat raya,awal sket..lagi jatuh hari jumaat..korban sume nak kena setel before solat jumaat...
orang lain berziarah rumah pakcik aku pun...kena tggl lagi..msh bertukang..tp phm2 la.sah2 la masa tu aku belum mandi sume..baju belum iron..pendek kate mmg muke br bgn tdo lagi lah...haha...bile derg balik dah bising dah tgk aku x siap..maka sbb sumenye memekak saje..aku ironkan baju yg nsb baik ade org baik bsuhkn mlmnye,tp blom smpat aku mndi pun..
aku kena pergi akad(?) utk korban..sumerang tgh tggu aku...tak baik wat org menunggu lame2..maka
kalutlah aku tkr2 baju..mulenye nak gi cmtu je..tp segan plak..org len cantik2 di pagi raye..takkan aku nk blasah jeans ngn t-shirt aje..jatuh saham i..haha..aku pun sarung saje baju jubah hitam bersama tdg purple ku..berlari2 anaklah aku ke tgh swh bendang dimane sumerg tgh melaksakn upacara korban(plik plak bunyinye)..tp dalm duk berlari anak tu..baru aku sedar jubah yg aku sarung itu agaklah sgktnye..adushh..x de mase la nk tukar plak...wat muke tak malu aje...
ble ayah aku yg uruskan korban2 lembu tu..paggl sume yang beli bhgn atas lembu tu berkumpul la..
kate ayah..aku jual 1 bhgn dari lembu ini dengan arge 2**
org yg beli tu pun kena jawab..saya belilah 1bhgn dgn arge 2**..
alaa lebih kurang gitu la...mcm tgh main msk2 plak bile aku kena ulang gtu..
lagi2 sbb yg uruskan tu bapak aku....
aku dah rimas da..ngn selekehnye.busuknye...rs x sabar nak blik...
kena tahan plak...kena tggu nk wakil ore jemelih(org sembelih).
tggu la jap..
pstu sorg2 gi pegang tali lembu tu
ckp sayo wakil ko demo la jemelih lembu ini..lbey kurg gtu la aku rs..
men msk2 lagi skali
(tp aku terpk gak,ade x org sengal yg nk ckp..sy tanak wakil..nak sembelih sendri..huhu)

dah tu,aku yg busuk pd waktu tu da nak blah..kena tahan lagi..
kalo wat korban sunat kena tgk darah mengalir dulu...(oh ye ke..br tau)
aku pun tak kaji lagi,tak pernah dgr plak tu..tp sbb cam logik je kan..
aku dgr je la(erm kalo ade sesape ade info boleh berkongsi juga)

eh cite raye plak,
aku bkn nak detailskan pun...
haha..aku dah gtau da rahsie ritu kan..ni bukan cite aku nak tulih kat sini sbenarnye..haiyaa..
bile start tulih otak mengembangkn idea2..eh melencong lagi..

gitu la..
raya pertama aku,tgh hari sikit orang dtg bertndang..jamu la ape yang ade kan...
tggu umah..masuk dapo..tdo..
end of day 1..

No comments: