Saturday 13 December 2008

Mari Menabung!!

Masa aku kecik-kecik,
aku ada tabung,bentuk dan rupanya sebiji macam tin sardin cap ayam tu,
cuma bezanya die ada lubang tempat isi duit je...
aku igt tu 1st tabung aku...riwayat tabung tu tamat bila aku bawak tabung tu masuk bawah rumah,lepas tu,korek isi-isinya..jumlah die aku da x igt la,tp aku rasa cm sikit jer..haha..

Pastu start tahun ni baru aku ada tabung baru,menanam azam nak menabung la konon.
Aku bukan apa,jiran-jiran sebelah rumah tu,asyik kira duit tabung jer..tak leh jadi ni..hahha...maka aku pun menabung la skali..sampai la aku rasa tabung aku tu berat,
bila aku timbang berat tabung aku da jadi 1.8 kg...hahha..berat kan??tapi kan,
ada satu incident yang menyebabkan aku terpaksa melakukan sesuatu yang aku tanak...
mungkin gambar ini akan menceritakan segala-galanya....



Ah,malas aku nak ceritakan kisah duka ini panjang lebar.Biarkan yang berlalu itu terus berlalu.(Aku berlakon wat ayat sedih..haha)

Tapi semalam, aku dapat ini

dari seseorang yang bernama ckyn(bukan nama sebenar)..
Terima kasih kepada ckyn bukan nama sebenar.Jadi azam baru aku adalah nak penuhkan juga tabung ini sebelum aku pulang ke Msia...aku dah terfikir beberapa cara:
1:penuhkan sebahagian tabung ni dengan benda lain,seperti beras atau sebagainya.Tapi membazir pula nanti beras dah la mahal.Hmmmm...
2:keluarkan semua duit di dalam bank,ketika hari scholar masuk dan tukarkan ke duit syiling.Kemudian masukkan kesemuanya kedalam tabung.Kalo aku terdesak perlukan duit aku kena korek pula tabung tu nanti,terpaksa pula beli tabung lain.Hmmm..
3.Mungkin aku juga boleh kurangkan luas tabung aku dengan membengkokkan atau memenyek tabung itu sedikit..ni cm menarik ni..huhu

hmm yang mana satu nak guna ye...hahha

Tapi yang pasti aku akan menyahut cabaran jiran sebelah rumah aku dalam kempen menabung ni..duit tabung siapa lagi banyak??hahahha..


Anda juga mahu bersama kami?
Mari-mari menabung!!


Note:
Aku dah terfikir dah,kalau susah sangat nak menabung,aku ingat nak jadi pengumpul tabung jer lah.Macam menarik jer..senang sket..hhahaha

4 comments:

ckynwan said...

hahahahahaha
punca tu salah la!!!!!!!!!!!!!!
tu bukan punca die
punca di sebenarnye berpunca drpd sikap kak linda y tamak dan xberpuas hati dgn keupayaan snirik!!
perasan dwet byk!!!
=P

hahahahahahaha
jom kite kumpul tabung la kaklinda
jgn kumpul dwet lam tabung!

catcher13 said...

x de2 ckyn gak..kalo ckyn tak kre ketinggian duit lam tabung tu,mesti kte tak terfikir nak gunting tabung cmtu...hahaha...(tanak ngaku tamak=P dan sdg melakukan percubaan backing diri sendiri)

Anonymous said...

haha..ko isi tabung dgn duit2 1yen je..kejap kang penuh la tuh.

catcher13 said...

ye ke,bukan 1 yen lagi lmbt ke,sbb kecik pastu ringan sgt la...huhu..