Wednesday 18 May 2011

GERD?

Lately,sejak aku mula baito...
schedule aku sikit bertukar,
aku akan dinner after 10:30,dlm pukul 11 pm gitu...masa kelas mmg thn je perut..
and sbb esoknya keje,tido pun tak boleh lambat2 sgt...selalu before pukul 1 pg tu aku dah selamat belayarlah..

meaning,sebelum makanan aku sempat hadam,aku dah tidur..

lately,aku mula rasa weird dgn system badan aku..
sebab aku mmg tak boleh nak telan breakfast..
same ada aku tak lalu,loya atau sometime mmg muntahlah..

so,aku search2 la internet cari nausea-not pregnant.

mmg betul lah,kalau tido sebelum makanan sempat hadam boleh jadi macam tu..

lepas tu aku cuba avoid mkn after class..tp kadang2 tak tahan sbb kebuluran...especially hari puasa atau tak makan lunch....


lepas tu yang pelik nye,
sekarang ni nausea tu mcm hilang...tp aku rasa esofagus aku weird..haha..esofagus ok..
tiap2 kali telan makanan..aku mcm dapat rasa plak benda sejuk masuk dalam perut..
especially kalau makan pedas...
masalahnye..kalau makanan tu tak pedas..kat dalam mulut pun tak leh masuk..huu..

jadi,aku search lagi tadi..pijar esofagus..
pastu baca punya baca..aku jumpa word ni GERD-aka gastroesophageal reflux disease .

"Perut anda dipenuhi dengan asid yang bertindak membantu percernaan makanan. Mungkin anda tidak tahu, asid ini sama tahap keasidannya dengan asid bateri. Walaupun struktur perut memang berupaya mengendalikan asid yang terhasil ini tetapi tidak pada esofagus. Justeru, apabila asid naik semula ke esofagus, ia menyebabkan rasa terbakar yang dikenali sebagai pedih ulu hati. Secara umum, semua orang pernah merasai pedih ulu hati tetapi tidak terlalu kerap.


Bagaimanapun, jika keadaan ini berlanjutan selama lebih dari satu jam sehari dan sering melanda, anda mungkin berhadapan dengan Gerd. Simptom lain termasuk rasa mual atau muntah, perut kembung atau angin, sesak nafas terutama apabila berbaring dan sendawa kuat yang berlebihan. Kesakitan di dada yang sering dialami oleh pesakit Gerd kadangkala disalah anggap sebagai penyakit jantung. Ia terjadi apabila otot pencerut sfinkter tidak tertutup dengan sempurna. Ini menyebabkan asid naik semula ke esofagus. Gerd dalah masalah kronik yang menyebabkan komplikasi serius...."

macam byk sgt kena ngn aku...tapi na'uzubillah..
bukan betul sgt pun aku ni..nak gi spital/klinik..huh..tak bape rajen la den even kampeni bayar..

So,mari amalkan diet yang sihat....

P/s: Dah makin tue..sistem pun dah slow sume...

6 comments:

iEmah Razak said...

try la makan Galviston (betul ko dok x tau la ejaan tu ) :)

yake care, cousin!

eug|ena said...

uih.. xsempat ke telan roti gardenia butterscotch seketui b4 start baito?
isi perut sket dgn minum susu/milo ke.. biskut sket..

gambatte aunty linda!!

catcher13 said...

@iEmahRazak

Galviston tu ape?ubat ke supplement?

@euglena
Selalunya tak sampai hati nak biar student beratur menunggu...soo..duk je lah dari kul 630~10;30..brenti solat je jap..huu

Anda! said...

Gerd memang tak best. Now ku mengidap GERd. Memang sesak nafas etc. Baru kene seminggu... Rasa penat and letih. Jgn skip makan n control stress..

Anda! said...

Gerd memang tak best. Now ku mengidap GERd. Memang sesak nafas etc. Baru kene seminggu... Rasa penat and letih. Jgn skip makan n control stress..

Anda! said...

Gerd memang tak best. Now ku mengidap GERd. Memang sesak nafas etc. Baru kene seminggu... Rasa penat and letih. Jgn skip makan n control stress..