Tuesday 17 May 2011

Balik kampung~

oOoOO Balik Kampung~

Alhamdulillah~hari sabtu hingga isnin,aku balik kampung...
Aku suka balik kampung hari tu sbb,aku rasa aku insan berguna..haha..

bukan ape..last time aku balik,aku rasa byk masa habis dgn tido je,
sbb x de org kat rumah,
x de aktiviti.. x de transport..
maka saya buat la aktiviti dgn menggunakan kemampuan aku yang ada saje..=P<--beralasankah?

Tak sangka gurauan aku dgn kawan aku...

"Aku nak balik kenduri..."

betul2 jadi kenyataan..
aku yang terkejut..bila sampai kampung..mak ayah n makcik pakcik aku sibuk psl kenduri tu..

aiks..apesal aku yang tak tahu..


Rupenya,makcik n pakcik aku yang awal2 plan nak kenduri kat rumah mereka di Bentong,terpaksa batalkan sbb tak de org nak sewakan kanopi..
so that diorang decide nak kenduri kat kampung jer..

So,bila nak kenduri...tau2 je lah..banyak benda yang nak kena setel..barang2 equipment..
most of them mak aku dh sediakan...cuma tinggal barang2 basah jer lagi..

Aku bertolak dari Bentong,around pukul 11 dan sampai ke kampung dah lewat petang..
Duk sekejap,dah malam...tidolah ape lagi..dah la aku sorang je dalam kereta tu tak melelapkan mata..sebab tak sempat nak lelap..orang dah bukak cerita..terpaksa la layan..

Pagi ahad awal2 pagi dah kena gi pasar,beli ikan..beli beras bagai..
balik tu mak aku dan kawan2 mak aku..a.k.a jiran2 kami dah ada kat rumah..daging semua dah siap direbus..
setel2 apa yang patut..lunch Baung masak tempoyak makcik aku..*kecur air liur..*
rehat sekejap..dah nak kena bersedia utk malam..

Orang yang ditugaskan utk ajak jemputan..mestilah orang laki kan...mula bapak aku->pass kan kat abang aku->pass kan kat adik laki aku lak...
bila aku tanya adik aku die ajak bape orang...8 orang je die cakap..haddoii!!..

daging 10 kg,beras 10 kg..ok..

adeh..lepas tu mintak pertolongan pakcik aku yang ajk masjid kampung aku,untuk announce kan dekat masjid..
mula2 kami niat utk buat kenduri tahlil..
tapi pakcik aku pula announce solat hajat..

last2 kenduri tu combine je...solat hajat n tahlil..
dari 8 orang yang mula2 tu..terus jadi dekat 100 org..
habis org2 kat dapo ni..including mak ayah jadi panik..cukup ke lauk...
cukup ke nasik..cukup ke pinggan semua ni??....
Bapak aku mintak,tanakkan lagi nasi..
Sapa yang tak panik bila tengok,tetamu sampai ke surau dpan rumah aku,takde space untuk duduk solat and tahlil dalam rumah kami..

Akhirnya,semua lauk2 tu cukup jer....nasik yang baru tanak tu,langsung tak luak pun..
Degil cakap orang berpengalaman,10 kg nasik,ckp utk 100 org makan..hehe...

Bila tetamu balik,ade keje lagi..basuh pinggan mangkuk lah..nasib ade kazen2 superwomen ,selamatkan keadaan...kalau tak mesti aku MC skrg ni..urat betis sakit betul..lama sangat berdiri..


*teringat peristiwa sahabat Rasulullah yang ajak Rasulullah makan sepotong kambing yang di masak,tapi Rasulullah invite abeh sumerang,menyebabkan tn rumah panik..tapi atas mukjizat kenabian dan kekuasan Allah...makanan tu cukup je..rezki kan dari ALLAH...*

Itu last balik before Fly 4 June nnt,
rasa nak menangis pula bila nk tinggalkan rumah semalam.
Haish emosi betul.

No comments: