Tuesday 19 July 2011

DU 5: Ladang Kurma....




Hadis Anas bin Malik r.a katanya:
Rasulullah s.a.w pernah bersabda: Sesungguhnya Bukit Uhud adalah bukit yang mencintai kita iaitu orang-orang mukmin dan kita juga memang mencintainya.

Nombor Hadith Dalam Sahih Muslim : 2467


Bukit Uhud kami tinggalkan....

Destinasi seterusnya,ladang kurma...
Pokok Kurma

Terbayanglah aku yang kami akan di bawa ke satu ladang,yang kami ini boleh memetik kurma dari pokok2nya...over kah imiginasi aku??....
Tapi bila aku sampai...inilah rupa Ladang Kurma itu....

Maka di sinilah aku mengabihkah sebahagian duit untuk membeli belah..kalo di bandingkan dgn Bukit Uhud,kat sini lagi mahall...tapi kualiti nya lebih baikla kata orang...tapi terpulanglah...bila makan..same je aku rasa..
Kalau di Uhud,Kurma nabi@ajwa yang aku beli SR70/kg-oh aku dpt diskaun 5SR..jadinya SR65,
Kalau di sini,SR80...oh ye,ladang kurma bukan satu..tp bykk..ikutlah pakcik bas tu nak bwk gi mane....

Oh,kenapa beria sangat kurma nabi ni..??sebab kat Malaysia mahal ke?....kata pakcik aku kat Malaysia...RM250/kg pun pernah cecah...pada bulan puasa.
Kurma nabi ni...di namakan kurma nabi pun ada kisah juga...tapi aku tak berani nak bercerita kat sini,sbbnya...kisah yang aku dgr dan apa yang ditulis kat oleh professor google tak sama....
yang pastinya ada kisah2 yang digariskan mengenai khasiat buah kurma nabi ini....

jadi...korang pandai2 lah tanya org yg lebih tau..

Bumi Madinah mmg terkenal dgn kurma nya,manakala di bumi Makkah terkenal dgn air zamzam...maka kurma mmg patut di beli di sini.....kata Pakcik aku...orang Makkah menganggap kurma tu mcm makanan mewah...

Pakcik aku,yang dah kali ke 3 menunaikan umrah,,,dtg kali ini dgn 1 agenda lain...eh,jgn fikir bukan2....agenda mencari pahala lebihla...dari malaysia dia beli plastik kecil2...nak buat ape la...aku fikir...rupenye dia nak bersedekahh.....(kagum juga aku dgn pakcik aku..semoga Allah menerima baik amalannya itu..)...

2 kg kurma yang dibeli oleh Pakcik,kami pek kan 2 biji/plastik..ckp muat utk plastik comel itu..kmdn kami stapler kan...
Plan pakcik aku,bila buat saie nanti die nak bahagikan pada orang2 yang di Mekah nnt....bersemangat die...merancang..."nnt kita bagi sikit2 sorang kita bahagi2 kan ye...."...
Tapi manusia kan hanya mampu merancang....dan perancangan Allah jualah yang sebaiknya...

Sebelum Dzuhr menjelang...kami telah pun selamat tiba di hotel,utk bersiap ke Masjid Nabawi..

Selepas Asar petang itu,kami dikumpulkan semula di dewan makan,hotel....
Taklimat untuk mencapai matlamat utama kami....sedikit refresh dari beberapa siri kursus umrah yang aku hadiri,sedikit peringatan dari ustaz tentang perjalanan esok hari...

Mula rasa dada berdebar2....esok ke.....boleh ke aku buat ni....risau!...

No comments: