Monday 11 October 2010

3.Syukur usiaku masih panjang
---------------------------------
10.10.10 Sunday@Melaka


Attending wedding ex housemate+ex-schoolmate... Pukul 1115 dari Bkt Beruntung ke Serdang ambik adik aku..then terus ke Melaka. Kami sampai di Melaka dalam pukul 2.Tapi dah masuk bandar Melaka..kami pening2 lalat baca peta dekat kad kawen tu.. [Pengajaran utk kamu yang nak kawen n belum tempah kad tu;make sure peta tu senang difahami..tulis la jarak sikit ...jgn lukis jarak 10km sama panjang ngn 1 km...leh bengong..org yg x de GPS ni..]
rasanya..dah 2,3 kali tawaf bandar Melaka tak jumpa2 juga rumah kawan aku...sudahnya aku telefon bapak pengantin sendiri...pukul 3 lebih,baru lah sampai rumah dia..adik dan kawan aku dah tensen2..maklumlah..dah lapar..sesat2 lagi...sampai nasi dan lauk habis...aduishh......tapi tak lama..pakcik katering tu tambah lauk..panas2 lagi..pttlah abis cepat..sgt sedap nasi dia...sedap sampai aku boleh igt rasa dia....

Bergambar berpoyo2 dengan pengantin...kami balik...dan singgah kejap ke bandar melaka...Alang2 turun Melaka...mesti lah kena ambik gmbr depan A-Famosa...
nak ke A-Famosa pun sesat2 juga....pukul 5 baru sampai...
Around 630..kami bergerak meninggalkan Bandar Melaka..lepas tu singgah Dinner di restoren Jejantas Air Keroh...dari situ boleh tgk kenderaan yang laju2 di hiway..beberapa biji kereta peronda hiway melintas..tapi aku tak rasa apa yang pelik pun....

Lepas solat jamak maghrib dan isyak...845...meninggalkan restoren jejantas n nak bergerak pulang..baru 2 KM berjalan...jam teruk...selalu..area situ mmg jam..hari ahad pula..ramai orang nak balik bandar...
tapi..lama..aku rasa jam tu dah semacam...tak gerak langsung...
bila sampai tol simpang ampat...kami semua diarahkan keluar...jalan hiway memang terus ditutup....perghh..mmg membuak2 betul nak tahu apa yang jadi sebenarnya...
kami melalui perjalanan yang panjang..ikut jalan lama dari Simpang ampat ke Pedas..jalan kampung yang sempit tp banyak kereta...merayap mcm semut semuanya....
perjalanan pergi kami yang 3 jam...tapi perjalanan balik kami adalah 7 jam...lama betul...
Bila aku tgk2 berita/baca2 paper hari ni....seperti yang korang tahu...jam tu disebabkan oleh Tragedi accident yang sangat dahsyat...membabitkan 2 buah bas,2 kereta,dan 1 van..dgn 12 orang maut...tak sangka..gurau2 kami dalam kereta..."derang ni tgh kutip daging2 kat jalan ni....." betul2 terjadi.....

bila aku congak2...masa kejadian berlaku....
650 ptg...dan aku tolak masa aku sesat2 kat Melaka tu..hampir lebih kurang anggaran dia....
Maksudnya...kalau perjalanan aku smooth kat Melaka..tanpa sesat...aku akan sampai kat tempat kejadian tu..masa kejadian tu tgh berlaku.....mungkin aku dah termasuk golongan 12 tu....mujur umur aku masih panjang....

and...aku belajar sesuatu kebenaran dalam pepatah...setiap ujian yang Allah bagi itu ada hikmah....

Dalam kami semua tension sebab sesat lama dalam bandar Melaka,rupenya Allah jadikan ia asbab kami untuk terus menghirup udara di atas muka bumi ini..ALHAMDULILLAH.....

So frens , Jangan kamu membenci sesuatu,kerana itu mungkin yang terbaik utk kamu.......

2 comments:

eug|ena said...

wah... linda ada kat highway tu ke masa accident.. scarrrrry!!
alhamdullilah masih panjang umur ;)

catcher13 said...

ade kat hiway...nsb tak dpt tgk live eksiden tu..kalau tak tak tdo mlm la gamaknye....