Tuesday 13 March 2012

Ngantuk

Mengantuk tahap gaban dekat ofis semalam.
Hari ni kurang sikit.

Lately kat ofis,keje2 dah agak kurang..
bila takde....takde langsung..
bila ade...semua benda serentak...banyak pula due date..

Kebetulan ahad dari pagi agak full dgn activity...
petang terlelap skejap..
jd malam pula ssh nak tido..
mungkin dekat pukul 2am baru tido..

Sudahnya dekat ofis,satu hari mengantuk..
buat keje sikit tertidur,
bangun cari mkn,minum air hilang kejap ngntuknya..
bila duduk mengadap PC balik tertido lagi..
sumpah ni bukan ngantuk main2..
tah ape2 aku taip..

Dahla baru dapat memo dari HR,tidak dibenarkan tido masa keje(sah2 la kan...),
nnt dapat amaran lak...kadang2 org keliling ni,ssh kita tak kenal hati dia walaupun rambut nmpk sama hitam..kang ade gak kena panggil dengan HR..

Tapi tulah,sebab aku tido lambat tu je ke...ngantuk smpai mcm tu,
ke aku ni kena serang penyakit tido..haha..ke aku patut amik food supplement,vitamin ke ape ke..

Kenapa ek...
Hari ni pun ngantuk gak,tp arini aku cube lawan gak..
pukul 1030,dah tak tahan sangat...aku turun ke surau..
Ramai juga orang kat surau waktu tu rupenye..solat dhuha...
Oh,malunya aku selama ni mak,adik2 aku..ustaz2 yang bg talk semua tekankan solat dhuha..aku?jarang2 amek port..bila nak mule2...duk tunggu bersedia la kononnye..huh!

Solat sunat yang Rasulullah S.A.W tekankan dalam hadith2 nya

Drp Abu Hurairah, Sabda Nabi saw, "Telah berpesan kepadaku temanku (Rasulullah saw) tiga macam pesanan: Puasa 3 hari setiap bulan, sembahyang dhuha 2 rakaat dan sembahyang witir sebelum tidur" (riwayat Bukhari, Muslim dan Thabarani).
Banyak lagi kelebihan2 dia..tapi susahnya kita makhluk yang hina ni nak kutip pahala kan..
Jom2..kite try istiqamah sikit2...Ya Allah permudahkan kami ini...

Dan sebenarnya aku sejak dulu mengagumi ke puitisan dalam doa Dhuha...


اللَّهُمَّ إِنَّ الضُّحَاءَ ضُحَاءُكَ وَالْبَهَاءَ بَهَائُكَ وَالْجَمَالَ جَمَالُكَ وَالْقُوَّةَ قُوَّتُكَ وَالْقُدْرَةَ قُدْرَتُكَ وَالْعِصْمَةَ عِصْمَتُكَ . اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ رِزْقِي فِي الْسَمَاءِ فَأَنْزِلْهُ وَإِنْ كَانَ فِيْ الأَرْضِ فأَخْرِجْهُ وَإِنْ كَانَ مَعْسِرًا فَيَسِّرْهُ وَإِنْ كَانَ حَرَامًا فَطَهِّرْهُ وَإِنْ كَانَ بَعِيْدًا فَقَرِّبْهُ بِحَقِّ ضُحَائِكَ وَجَمَالِكَ وَقُوَّتِكَ وَقُدْرَتِكَ آتِنِي مَا أَتَيْتَ عِبَادَكَ الصَّالِحِيْنَ

"Ya Allah sesungguhnya waktu Dhuha, waktu dhuha-Mu, cahayanya cahayaMu, kerinduannya kerinduanMu, kekuatannya kekuatanMu, ya Allah sekiranya rezekiku ada di langit maka turunkannya jika ada di bumi keluarkannya. Jika cahaya jauh pendekatannya dan jika ada hampir maka permudahkannya dengan kebenaran dhuhaMu, cahayaMu, kekuatanMu dan kesucianMu, berikanlah kepada hamba-hambaMu yang soleh.

Jom mulakan langkah pertama..paksa utk yang 1st...yang lain insyaAllah boleh aja..

InsyaAllahh...
Mudah-mudahan kita semua dapat amal dan mampu istiqamah..ameen.

Lepas solat tadi betul legaa..
tak ngantuk sangat,cume lepas lunch jer terlelap skejap..

huhu..

caiyo2k....

No comments: