Monday 25 April 2011

Aku dan tulisan tangan...

Tulisan..

yer..

tulis dgn tangan anda..
Memang tulisan aku tak cantik..
tak kemas...
.
tgk tulisan adik bradik aku ,lelaki pompuan same jer..
mmg tak brape nak kemas...

n aku seorang yg tak pandai nak buat garisan lurus ke..
even kalo guna pembaris pun jd senget gak..
tak phm aku...
ade orang kata ..tulisan ni genetik...
betul ke??

erm..
aku byk kisah2 sedih berkait dgn tulisan ni..

yang paling aku igt...
ade 2 kisah..

masa aku form 2,
lepas paper exam ms tu..paper bm penulisan..
masa tu..markah aku..dlm 1 ,2 markah lagi utk dapat 'A'..
lps aku baca2 balik aku nye karangan tu..ade point yang cikgu miss out..lupe nak bagi markah..
aku pun jumpe la dgn harapan aku akan dapat 'A' la kononnya..
ape cikgu aku kata..

"AWAK INGAT TULISAN AWAK MACAM NI ,SAYA NAK BAGI MARKAH????!!"

adusss..terguris hati I..
lepas tu sumpah aku tak mintak mana2 cikgu markah lagi..biarlah fail sekali pun...

n yang lagi terasa hingga ke lubuk hati...

Masa tu aku tgh buat preparation bahasa sebelum berangkat ke Jepun..

masuk je kelas sensei aku bercerita...
lebih kurang begini..

"Awak tahu...semalam saya tgh tanda homework kamu semua,
tiba2 ade sorang sensei lain lalu dan tgk...
Buruknye tulisan student you.....
."..
Sensei aku ni menambah lagi..
"yang lagi worst ..ni adelah tulisan budak perempuan..kamu nak tahu sape???"

masa tu telinga aku dah mula panas...
memang aku tunduk ke lantai..
bdk kelas aku yang lain pun tunduk saja..

last2 sensei tu sebut juga mende yang aku dah tahu...

di depan semua budak kelas aku..

"Haslinda.."

tataulah masa tu nak respond ape...

senyum dengan hati macam di siat2 jer..tahan je kolam mata..

memang aku tak nangis pun...sampai sudah..
tapi mmg tatau nak letak muka kat mana...

sampai sekarang..aku mmg takda jishin langsung utk menulis..
even aku cuma disuruh menulis nama aku di depan board..dah cukup utk buat kaki aku menggigil..aku cukup concious dgn tulisan aku sendiri..

urm..kenapa tibe2 aku cerita pasal peristiwa pahit ni..

owh!,,igt dah..
bila aku baito ...aku kena marking paper student..
mmg marking senang je...buku jawapan dah ade..

tapi haritu penat kami kena brainwash..kena marking dgn betul..
buat bulatan biar betul2 bulat...
kalau nak input mark pun tulih betul2...
mcm2 lagi lah kesalahan2 yang ptt avoid..mlgnya...satu2 kesalahan yg disebut..aku rasa mcm muka ni ditampar2 je...

kat situ,ade satu student feedback column yang ade kena judge student nye tulisan..
sumpah aku mmg tak sampai hati nak tulis 'X' yang membawa maksud tulisan ko teruk.!

sebab terkenang zaman kecik2 aku..
tah lagi haram..

tapi aku fikir2 gak..
masa2 derang kecik ni la..
aku patut ajar derg ni betul2..
supaya bila dah tua mcm aku ni...
takdelah derang nak lost confident disebakan tulisan sendri jer...

erm..

tp good thing yang aku perasan bila aku takde jishin ngn tulisan aku adelah,
bila bos aku suh buat kertas keje/report ke..and mintak aku draftkan dulu by hand writing..
aku mmg akan hantar die..complete idea aku skalik ngn conclusion lagi yang dah siap template lagi..
Mmg die agak impressed la sebab die mentionbenda tu bila appraisal akhir thn lepas...tp..die tatau one thing is...aku takkan hantar tulisan buruk aku ni kat die unless keje tu cuma calculation jer..


huuuu..

sekian aku sbenarnye masih mencari2 kenapa aku mmg tak boleh langsung tulis cantik2...
..aku mmg benci tgk tulisan sendiri...aduhh



3 comments:

iEmah Razak said...

mungkin anda sudah mengalami mutasi genetik tulisan melayu??

:P

catcher13 said...

hahahah..mutasi??adekah nnt tulisan rumi bleh termutasi jadi jawi or jepon ke?huhu

iEmah Razak said...

anda yang termutasi.. bukan tulisan. sekian~! Hahahah~